|
Tomas S. Butkus negalėjimo dėžė Sėdėdamas Lahoro1 viešbučio wc, ėmiau įtarti ši svetima erdvė mažiausiai susijusi su
tuo, kam priklauso mano asmuo valstybe, kuri mane gina, menu, kuris mane
įprasmina2, šeima, kuri
mane parskraidina namo. Idant nelikčiau be vietos, tenka priimti šią paramą. Konteksto kalėjimą nesunku atpažinti. Nes kontekstas
visur: jis - lova, kai tu miegi, jis - kambarys, kai triniesi po jį
kankinamas karščio, jis - miestas, kai klaidžioji kvartalų virtinėmis. Jame
sutelpa visi ankstesni tavo prisiminimai ir būsimi kultūros sapnai, kartu su
smogu, pilnu beviltiško negalėjimo. Tu negali suvokti jėgos, verčiančios tave
pasitraukti ten, iš kur atėjai, dėti visas pastangas, kad grįžimas būtų
lengvesnis; tu negali sau pačiam paaiškinti - iš kur tas nulemtas žinojimas,
jog už vienų durų yra dar bent vienos; tu negali pamiršti aplinkos, iš kurios
pats save iškeldinai ir sau bandei ją uždrausti; tu negali pamiršti bjaurių
įpročių, glaudžiai susijusių su gimtosiomis vietomis, kurių ką tik norėjai vėl
išsižadėti. Bet būk budrus, nes kurdamas vienas formas tu tampi kitų formų
įkaitu3. Būtent jų
akivaizdoje susikuria stipresnė erdvė. Tas konteksto kalėjimas, įveikiamas
tik tavo pasirinktų formų mirties atveju. Tik tada, kai tu jas įprasmini arba
sunaikini, išmesdamas iš kraštovaizdžio. Ėmiau įtarti, kad neturiu kito pasirinkimo. Ir
nesvarbu, kad kiekvieną tavo judesį stebi plytelėmis išklijuotos tualeto
sienos. Tau atrodo, jog už durų dar kažko esama. Ir kai išeini, vedamas
paprasčiausio noro pakeisti aplinką, tave ir toliau persekioja baltos,
sterilios patalpos vaizdinys. Kitame kambaryje pora žmonių kažką rašo. Jiems
atrodo, jog visą tą laiką praleidai vėsindamasis ir slėpdamasis. Tačiau tu
nežinojai, kad jie kuria tavo kontekstą tavo vėsios patalpos kontekstą,
kuriam nepakanka vien atsitiktinio baldų išdėstymo, atsitiktinių dėmių ant
kilimo, kuriam reikia dar kažko, kas sugebėtų judėti, keisti savo padėtį jo
erdvėje ir negalėtų: sukurti naujos valstybės, naujo meno ir naujos
visuomenės. Bet tau užtektų tik vieno galėjimo veikti be išankstinių sąlygų
ir susiklosčiusių aplinkybių. Tau užtektų vietoj nuolatinių atsakymų į
sudėtingus būties klausimus pasirinkti tik viena klausimą kaip išlikti
savimi4. Kaip išlikti,
kad neišprotėtum nuo svetimų žvilgsnių, svetimo valgio, oro ir minčių, keisto
šių komponentų mišinio, kuris veržiasi siaubingu prakaitu ir verčia ištisas
valandas leisti baltoje kabinoje5. Aš galvoju apie priežasties žmogų, priežasties
aplinkoje. Žmogų, skirtingose vietose atliekantį tą patį veiksmą. Veiksmą,
nulemsiantį tolesnius jo santykius su mumis, kenčiančiais jo nesaugumą.
Nesaugumą, kuriam jį pasmerkė jo susikurta fiktyvi valstybė, utopistinis
menas, degraduojanti visuomenė. Iliuzijos apie kalėjimo griūtį pavertė jį dar
vieno konteksto belaisviu. Norėdamas ištrūkti, jis įsipainiojo, kartu
įpainiodamas ir mus, patikėjusius jo gerais norais ir ryžtu6. Tiesa, tas įsipainiojimas jam buvo be galo malonus jis žinojo, kad
mes esame jo bendrininkai, kitame kambaryje rašantys šias eilutes. Nesvarbu, ką tu, skaitantysis, dabar galvoji,
besiblaškydamas tarp dulkinų tauerių, ieškodamas hostelio7, nardydamas tarp motorizuotų rikšų ir ratuotų bananų pardavėjų, kurie
sudaro tik dalį Lahoro miestovaizdžio. Galvoji, kokia dėžė geriausiai tiktų
vos alsuojančiam smalsaus turisto kūnui. Nacionalinio banko, privačios
parduotuvės ar Makdonaldo? Geriausia dėžė 45° C kontekste - dėžė su AC8. Makdonaldo restoranas nacionalinės kultūros kontekste yra įkūnytasis
visatos kontrastas, paskutinioji aplinka, kurioje žmonija gali pailsėti nuo
savęs. Tu gali jį pačiupinėti, lyžtelti, ant jo atsisėsti. Universali
subkultūros9 dėžė-nedėžė,
geltonoji širdis10, kurioje gali likti nepastebėtas ir gali būti palaimintas. Jos kontekste
nė vienas neišdrįs tavęs supainioti su geltonuoju balvonu11. O to dabar tau ir reikia. P.S. Negaliu užmigti, blyški lempos
šviesa, kirtusi patalpą, šoka pro langą. Kur mano privatus kontekstas?
Vienintelis ir neatsiejamas nuo manęs. Nuo manęs pabėgęs ir tolimoje šalyje
susirgęs vidurių šiltine. Kankinamas minčių, kas ilgisi jo, kokie organizmai
iš vidaus jį sunkia, grasindami sugadinti jo kalėjimą negalėjimą. Lahoras, Pakistanas. 1999 (Laiškai architektūros kontekstui. Archiforma, 2000/2.
Vilnius) © Amber-Chamber studija, MMIII << e6 |
|