|
Tomas S. Butkus KULTŪRINIŲ FUNKCIJŲ TYRIMAS [2] MIESTAS KAIP KULTŪROS ĮVYKIS (KULTŪRINĖS MIESTO FUNKCIJOS LAIKIŠKUMO
ASPEKTU) Tiek ankstesniais istoriniais laikotarpiais, tiek kultūros posūkio
epochoje vyrauja įsitikinimas, kad perėjimas iš vienos miesto kultūros raidos
stadijos į kitą, sutampa su tam tikrais istoriniais įvykiais.
Postmoderniosios kultūros atskaitos pradžia britų architektas Richard Rogers
nurodo kosminio palydovo paleidimą 1957 m., Charles Jencks 1972 m. liepos
15 d. gyvenamųjų namų demontavimą Sent Luise, JAV, Neilas Spilleris įvardina
eilę skaitmeninės eros manifestų, tarp jų Williamo S. Burroughso romaną Nuogi
pusryčiai (Naked Lunch, 1959). Galima būtų suminėti dar eilę pavyzdžių,
kurie, mūsų manymu, geriau charakterizuotų patį kultūros posūkio laikotarpį,
jo idėjų ir požiūrių įvairovę, nei galėtų konkuruoti su miestų sociologo
Manuelio Castellso informacijos amžiaus studija. Savo tritomiame veikale
Castellsas pateikia Gamtos ir Kultūros sąveikos pakopų koncepciją,
atspindinčią dinamiškiausių amžių žmonijos istorijoje procesus.
Neatsitiktinai postmodernizmo ir transnacionalinio kapitalizmo laikotarpiu pagrindiniu
objektu tampa kultūra. V. Rubavičius, vienas iš sėkmingiausiai
postmoderniąją kultūrą reflektuojančiųjų Lietuvos mokslininkų, remdamasis
Frederiku Jamesonu (kurio kultūros posūkio koncepcija taip pat minima ir
šiame straipsnyje), rašo: vėlyvojo kapitalizmo logika, skverbdamasi į
kultūros sritį, sunaikino santykinį jos savarankiškumą, kuris kaip tik ir
leido būti jai praktinio pasaulio atspindžiu, teikiančiu pasaulio ir žmogaus
suvokimo būdus, pasaulėvaizdžius, nustatančius tam tikrus pasaulio santvarkos
kritikavimo režimus. Tuo santykiniu savarankiškumu buvo paremtos visos
kultūrų teorijos, ypač tos, kurios teigė romantikų įtvirtintą aukštosios
kultūros idealą. Kultūros savarankiškumo sunaikinimas yra paradoksalus
dalykas: esmė ta, kad kultūra ne tik kad nebuvo sunaikinta, bet nepaprastai
energingai ėmė skverbtis į visas gyvenimo sritis [...]. Šita ilga citata
atskleidžia ypatingą kultūros morfologiją, jos atsinaujinimo ir kaitos
programas. Antra vertus, minėto paradokso šviesoje aiškesni tampa ir miesto
koncepcijos kaitos taškai. Nuo polio iki įtinklinto miesto terra urbanus,
kaip visaapimanti žmonijos patirties erdvė, patyrė eilę transformacijų.
Visgi, iš gynybinių pylimų, persikėlusi į interneto platybes, ji nenustojo
būti mažiau reali konkrečiame laike ir vietoje, būti lengviau suvokiama ir
svarbi kaip tinklaveikos bendruomenių gyvenamoji, darbo ir poilsio zona. Dar
daugiau, kultūros posūkio sudėtingumai išryškino kitus miesto bruožus ir
tendencijas. Viena iš tokių tendencijų miesto decentralizacija. Jei ilgą
laiką vakarietiškos kultūros miestuose buvo ryškios monocentrinės ir
policentrinės tendencijos, tai kultūros posūkio laikotarpiu išryškėjo tam
tikri decentralizacijos poslinkiai. Tai nereiškia, kad istorinis centras
prarado centro funkcijas ar jas perėmė modernizmo epochoje įsivyravę naujųjų
miesto rajonų centrai, greičiau šis procesas aiškintinas kaip neišvengiama
miesto raidos sąlyga, kurios atsiradimą įtakojo naujų plėtros galimybių
veiksniai nekilnojamojo turto politika, infrastruktūros strategija,
kultūros paveldo suvaržymai. Tačiau yra ir kitas, labiau socialinis aspektas,
kuris susijęs su anksčiau įvardintu kultūros paradoksu. Šiuolaikinės
a-topinės bendruomenės mieliau renkasi naujas vietas, nei istorines ir jas
paskui vėl lengvai keičia; jos kuria identitetus, nukreiptus į naujai
besiformuojančius kultūros segmentus, nei sieja save su jau egzistuojančiais
kolektyvinės patirties modeliais ar tradicinėmis kolektyvinės atminties
formomis. Šis reiškinys gali paaiškinti, kodėl miestas nebėra tai, kuo jis
buvo vadinamas anksčiau: atskiriems miesto centrams įgijus atatinkamą traukos
galią, istorinis senamiestis liko tik kaip fiksuotos miesto atskaitos
simbolis, nebeturintis didesnės įtakos miesto plėtrai, o miestas tapo labiau
suvokiamas ne kaip forma, bet kaip procesas. Būtent kultūros skverbimasis į
visas gyvenimo sritis neišvengiamai sukūrė miesto, kaip pulsuojančios
decentralizuotų darinių koncentracijos įspūdį. Šią tendenciją galima būtų
įvardinti kaip srautinių darinių visumą ir nagrinėti kaip naują miesto
charakteristiką. Be jokios abejonės, miesto koncepcijos kaitos slinktis susijusi su
informacijos visuomenės radimusi. Miesto, kaip kultūros įvykio fenomeno
gimimą tiksliai apibūdina rumunų kilmės vokiečių architektas Günter Zamp
Kelp: XXI amžiaus pradžioje mes vėl tampame nomadais, tačiau vidine prasme.
Neturėdami būtinybės persikelti, patiriame projektuotą pasaulį, kuris slenka
pro mus. Neišvengiamai pakitęs mūsų suvokimo pojūtis turės poveikį
architektūrai. Atsisveikinimas su mechanizuotu pasauliu, apie kurį dažnai
diskutuojama, reiškia ir atsisveikinimą su aiškiais ir apibrėžtais
kontekstais. (...) Pasikeitė santykis tarp erdvės ir visuomenės. Tad pakito
ir pastatų, miestų ir kraštovaizdžių prasmė tiek visuomenėje tiek ir mūsų
suvokime. (...) Architektūra nustojo būti monumentalistika, padedanti mums
susiorientuoti. Ji tapo dalimi su laiku susijusių scenarijų, susidedančių iš
fizinių ir virtualių veiksnių. Fizinis monumentas tapo nebesvarbus, jį
pakeičia televizijos reportažas. Jei erdvė ir architektūra sieks išlaikyti
savo vietą visuomenėje, joms teks įgyti įvykio bruožų. Erdvė taps įvykių ir
akcijų vieta, o architektūra ir jos paviršius tokioms laikinoms scenoms
suteiks foną. Pratęsiant architekto mintį galima būtų teigti, kad ir
miestai, siekdami išlaikyti savo įtaką geopolitiniame miestų kultūros tinkle,
likti aktyviomis informacijos visuomenės saugyklomis ir generatoriais, turėtų
tapti tuo, ką mes šiandien įvardiname įvykiu (event). Ir jei remtis Manuelio
Castellso srautų erdvės teorija, galima būtų teigti, kad miestų erdvės
išplėtimas vyksta ne naikinant, bet greičiau tradicines vietų erdves
absorbuojant srautų erdvėmis, kurios yra ne kas kita, kaip visuminės žmogaus
veiklos ir nenutrūkstamo technologijų vystymosi laikas. Būtent technologijos aktyvina visą kultūros lauką, kuriame medija yra
pranešimas arba miestas yra įvykis. Kiekviena technologija, pasak
M. Frischo, yra sugebėjimas taip sutvarkyti pasaulį, kad mums nereikėtų jo
patirti. Miesto, kaip medijos arba komunikacijos ir informavimo
technologijos koncepcija svarbi aiškinantis procesus, vykstančius viešojoje
postmodernaus miesto erdvėje. Beribiai reklamos plotai fasaduose, stendai
pėsčiųjų arterijose, galų gale susisiekimo priemonės kaip kinetinės public
relation mašinos šiuolaikinį miestą verčia suvokti kaip atraktyvią erdvę,
per ženklines sistemas sujungtą į posturbanistines tektonines konfigūracijas.
Šiems dariniams nebereikalinga išbaigta visuminė urbanistinė struktūra, jie
patys yra baigtiniai urbanistinio karkaso elementai, tiesa srautiniai. Bet
komunikacija negali išsiversti be infrastruktūros. Taip mieste pagrindinį
vaidmenį ima vaidinti gatvės, keliai, koridoriai. O greitkeliai miestus ima
jungti į konurbacijas, aglomeracijas, megamiestą, globalinį kaimą. Daugiau
nei prieš 40 metų M. McLughanas rašė: atsiradus greitkeliams, kelias virto
siena tarp žmogaus ir kaimo. Kitame etape greitkelis tapo miestu,
nenutrūkstamai besitęsiančiu per visą žemyną. Jis išardė visų ankstesnių
miestų sienas, pavertė miestus netvarkingai besidriekiančia mase, kuri
šiandien gyventojams kelia neviltį. Urbanistams neviltį kelia suvokimas, kad
miestų organiško vystymosi proceso nebeįmanoma atkurti, moksliškai
analizuojant ir meniškai interpretuojant jį galima tik stabilizuoti. Šis
suvokimas pagrįstas stebėjimais, sakančiais, kad: urbanistinės struktūros
vystymasis grynai fiziniame lygmenyje vyksta dviem kryptim užstatymo ir
infrastruktūros, kuri jau yra ir elektroninė; dinamiški automobilizacijos
procesai įtakoja ir neretai nulemia palyginti stabilų užstatymo faktorių,
kuris jau nebūtinai sutampa su konkrečia vieta. Galima būtų kelti miesto,
kaip medijos hipotezę, nes miestas veikia panašiai kaip bet kuri kita mums
žinoma masinė informavimo priemonė, derinanti jau esančią savo formą su nauju
turiniu informaciniai koridoriai skirti ne tik keleivių pervežimui, bet ir
naujos formos kultūrinei informacijai perduoti, užstatymas, kaip vieta,
kurioje praleidžiame didesniąją savo dienos ar nakties dalį, skirtas ne tik
konkrečioms socialaus individo funkcijoms atlikti (darbui, pirkimui, miegui),
bet ir informacijos srautų (kurie visų pirma yra kultūriniai, nes mes juos
renkamės arba jie mus renkasi pagal atatinkamą kultūrinį kodą) apdorojimui,
panaudojimui bei nukreipimui. Tiek miesto įvykiškumo, tiek jo, kaip medijos, t.y. bet kokios
techninės socialinio sektoriaus raiškos formos (ypač komunikacijos ir
informavimo), potencialas, yra naujos, perspektyvinės urbanistinės struktūros
vystymosi gairės. Kultūrinei miesto funkcijai, kaip kompleksinei vietos,
objekto ir reiškinio paskirčiai, perimant vis daugiau kitų tradicinių miesto
funkcijų galių (be abejo, patiriant ir dideles jų įtakas), jos svarba
urbanistinės struktūros plėtrai, kaip rodo kai kurių užsienio šalių
pavyzdžiai, tik didės. Taip pat jau pastebėta, kad decentralizacijos
procesai, vykstantys viešojoje miesto erdvėje, visai urbanistinei struktūrai
suteikia naujas prasmes ir matmenis, tokias kaip įvykis ir medija. Ši
problematika yra informacijos amžiaus kūdikis ir neatskiriama nuo
fundamentalių socialinių pokyčių, vykstančių srautų erdvėje, neaplenkusioje
ir šiuolaikinės Lietuviškos miestų kultūros. VGTU mokslo
konferencija Kultūrinio
identiteto perspektyva miesto plėtroje Vilnius, 2005
spalis
© Vario burnos, 1992-2005 |